A Common Nordic Vision

image

TAR TOGET: Utenriksministrene Jonas Gahr Støre og Carl Bildt tirsdag kjøre malmtog fra Narvik til Kiruna. Foto: Bendiksby, Terje

Støre og Bildt tar toget

Med lokfører Dag Børge Eriksen som vertskap skal utenriksministrene Jonas Gahr Støre og Carl Bildt tirsdag kjøre malmtog fra Narvik til Kiruna.Publisert 09.10.2011 08:48Oppdatert 09.10.2011 09:07

Fakta om Ofotbanen

Ofotbanen er en jernbane mellom Narvik og den svenske grensen. Den er en del av Malmbanan som går mellom Luleå og Narvik.Ofotbanen er 42 km lang og har 20 tunneler. Hoveddelen av trafikken på banen er malmtog som kommer med malm og pellets fra gruvene i Kiruna.Ofotbanen ble åpnet for trafikk 15. november 1902 og lektrifisert i 1923.Malmtogene går døgnet rundt, hele året.Ny teknologi gjorde at samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa 26.10.2010 kunne sende av gårde et dobbelt så tungt tog enn det som har vært mulig tidligere.Togturen blir en opptakt til et ministermøte i Barentsrådet der mineralnæringen i nord settes i høysetet. Utenriksministermøtet neste dag skal avholdes 540 meter under bakken i LKABs visningsgruve.- Jeg har en gammel drøm om å kunne ta toget til Narvik. Det syntes Carl Bildt var så god en idé at han kastet seg på, slik at vi nå skal sitte på klappstol i førerhuset og ser hvordan turen arter seg når man kjører andre veien fra Narvik til Kiruna, sier Jonas Gahr Støre til NTB.

Investeringsboom

Når han onsdag overtar formannskapet i Barentsrådet skal Norge videreføre og forsterke oppmerksomheten rundt mineralspørsmål som har preget det svenske formannskapet de siste to årene.Med hjelp fra Universitetet i Oulu i Finland lagde BarentsObserver for ett år siden en oppsummering av investeringsplanene i Barentsregionen de kommende ti årene. Her summerte de opp planer for gruve- og metallindustri, olje og gass, energiforsyning, veier, havner og jernbaner i Norge, Sverige, Finland og Russland. Oppsummeringen viste investeringsplaner for svimlende 114 milliarder euro (892 milliarder kroner).Russland topper listen med investeringsplaner for 485 milliarder kroner. De finske planene beløper seg til 200 milliarder, mens svenskene planlegger investeringer på 137 milliarder kroner. BarentsObserver oppsummerte de norske investeringsplaner til 74 milliarder kroner.

http://m.nrk.no/m/artikkel.jsp?art_id=17825779

Leave a comment